نقش مواد معدنی بر روی دام

يکشنبه 22 ارديبهشت 1398
10:46
علی پور

انگیزه محاسبه اثر دفعات تزریق سلنیوم و ویتامین E در آخرها آبستنی بر عملکرد بره‌ها و فراسنجه‌های بیوشیمیایی خون میش‌ها بود . تیمارها عبارت بودند از: 1) فقط جیره شالوده اخذ کرد (شاهد)، 2) یکبار صورت تزریقی سلنیوم و ویتامینE (ای+سلنیوم) در 9 هفته پیشین از زایمان اخذ نمود، 3) دوبار تزریق ای+سلنیوم در 9 و 6 هفته قبلی از وضع حمل دریافت نمود، 4) سه بار تزریق ای+سلنیوم در 9 و 6 هفته گذشته از وضع حمل و یک هفته بعد از وضع حمل دریافت نمود . سعی بره‌ها، فراسنجه‌های لیپیدی سرم مانند تری‌گلیسرید، کلسترول، VLDL، LDL، HDL، آنزیم‌های ASTو CPK و موادسازنده آهن (Fe)، مس (Cu) و روی (Zn) و غلظت هورمون‌های T4 و T3 اندازه‌گیری شد . شش هفته قبل از زایمان در تیمار 2 غلظت T4 کاهش و نسبت T3 به T4 و غلظت Zn ارتقا یافت . یک هفته آنگاه از زایمان، در تیمار 2 و 3 نسبت به تیمار 1 غلظت T3 و نسبت T3 به T4 افزایش و غلظت Zn و AST کاهش یافت . در تیمار 3 غلظت HDL افزایش و LDL کاهش یافت . غلظت Fe در تیمار 3 کمتر از تیمار 1 و 2 بود . غلظت Cu در میان تیمارها تفاوتی نداشت . دو هفته آن گاه از زایمان، غلظت T3 و نسبت T3 به T4 بالاتر از بقیه تیمارها بود . غلظت تری‌گلیسرید، کلسترول و LDL، AST و CPK در تیمار 4 کمتر و غلظتHDL نسبت به تیمار 1 و 2 بالاتر بود اما تفاوتی میان تیمار 3 و 4 وجود نداشت . غلظتFe ، Znو Cu در تیمار 3 و 4 کمتر از تیمار یک بود . وزن میلاد بره‌ها، وزن یک و دو هفتگی تفاوتی نداشت . وزن 45 روزگی و ارتقاء وزن روزانه در تیمارهای 2، 3 و 4 فراتر از تیمار یک بود اما ارتقاء وزن روزانه فی مابین تیمار‌های 2، 3 و 4 تفاوتی نداشت . به طور کلی دست‌کم یک و حداکثر دوبار تزریق سلنیوم و ویتامین E در اواخر دوره آبستنی برای بهبود تعادل هورمون‌های تیروئیدی، تهیه و تنظیم متابولیسم چربی و بهبود همت بره‌ها کافی و حتمی میباشد .
به طور مفهوم داری کاهش و نسبت T3 به T4 و همچنین غلظت Zn افزایش یافت (05/0 >P) . فراسنجه های لیپیدی، AST، Fe و Cu زیر تاثیر قرار نگرفت . یک هفته بعد از زایمان، غلظت T4 در تیمار 3 نسبت به تیمار 1 و 2 به طور مضمون‌ داری کمتر بود البته غلظت T3 و همچنین نسبت T3 به T4 در تیمار 2 و 3 نسبت به تیمار 1 بخش اعظم بود . غلظت TG، Chol و VLDL-C در میان تیمارها تفاوت معنا داری نداشت ولی در تیمار 3 غلظت HDL-C بالاتر و LDL-C کمتر از سایر تیمارها بود . غلظت Zn و AST در تیمار 2 و 3 کمتر از تیمار 1 بود . غلظت Fe در تیمار 3 کمتر از تیمار 1 و 2 بود . غلظت Cu در بین تیمارها تفاوت مفهوم داری نداشت . دو هفته آنگاه از زایمان، غلظت T4 در تیمار 4 به طور مضمون‌ داری کمتر و غلظت T3 و همچنین نسبت T3 به T4 بالاتر از از بقیه تیمارها بود . غلظت TG، Chol و LDL-C، AST و CPK در تیمار4 کمتر و غلظتHDL-C نسبت به تیمارهای 1 و 2 بالاتر بود ولی تفاوتی بین تیمارهای 3 و 4 وجود نداشت . غلظت Fe، Zn و Cu در تیمار 3 و 4 کمتر از تیمار 1 بود ولی تفاوتی دربین تیمارهای 1 و 2 دیده نشد . در بره ها وزن تولد، وزن یک و دو هفتگی تفاوت معنی داری نشان نداد . وزن 45 روزگی و ارتقاء وزن روزانه در تیمارهای 2، 3 و 4 به طور مفهوم داری فراتر از تیمار 1 بود ولی ارتقاء وزن روزانه دربین تیمار های 2، 3 و 4 تفاوتی نداشت . به طور کلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد دست کم یک و حداکثر دو بار تزریق سلنیوم و ویتامینE به میش ها در اواخر دوره آبستنی، جهت بهبود تعادل هورمون-های تیروئیدی، تهیه متابولیسم چربی و همینطور بهبود همت رویش در بره های متولد گردیده کافی و ضروری می باشد .

برچسب ها: پرس پلت ,
[ بازدید : 560 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ماکیان البرز است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]